Maojok: Akulturasi Ilmu Gramatika Arab di Minangkabau (Studi Kasus Pondok Pesantren Nurul Yaqin, Ringan-Ringan)

Urgensi Ilmu Gramatika Arab bagi Pelajar Pesantren di Indonesia

  • Fauzul fil amri STAIN Mandailing Natal
  • Rita Gamasari Pascasarjana UIN Imam Bonjol Padang
  • Irsal Amin Pascasarjana UIN Imam Bonjol Padang
Keywords: Maojok, Akulturasi, Gramatika, Minangkabau

Abstract

This research aims to describe the process of acculturation of Arabic grammar in Minangkau using the maojok method. The method used in the research is a qualitative method. Data was obtained by means of interviews, observations and documents. The results of this research show that the maojok method which is an integral part of the learning process at the Nurul Yaqin Islamic Boarding School is a real implementation of the concept of acculturation. Assimilation occurs through combining Arabic language patterns with Minangkabau language in this method. Integration is realized in an effort to maintain local cultural identity while combining elements of Arab culture. Accommodation is seen in joint efforts between teachers and students to create a harmonious learning situation by combining the two cultures. Meanwhile, cultural defense is reflected in the continued use of the maojok method as a cultural heritage of Islamic boarding schools that must be maintained.

References

Afkar, M. (2023). Wawancara dengan guru kelas VI Pondok Pesantren Nurul Yaqin, pada hari Jum’at 20 Oktober 2023.

Aliyah, A. (2018). Pesantren Tradisional Sebagai Basis Pembelajaran Nahwu Dan Sharaf Dengan Menggunakan Kitab Kuning. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 6(1), 1–25. https://doi.org/10.23971/altarib.v6i1.966

Bary, S. (2023a). Wawancara dengan guru kelas VI Pesantren Nurul Yaqin di Padang Pariaman, Pada hari Rabu, 25 Oktober 2023.

Bary, S. (2023b). Wawancara dengan guru Pesantren Nurul Yakin, Senin, 23 Oktober 2023.

Chandra, W. (n.d.). Pedoman Nahu-Sharaf Ala Minangkabau Tradisional. Ranah Baca.

Chaniago, D. M. dan A. M. (2018). Pola Jaringan Guru Murid Syeikh Haji Ali Imran Hasan Pondok Pesantren Nurul Yaqin Ringan Ringan : Tahun 1970-2010. 4(1), 1–201.

Darmadi, H. (2018). Educational Management Based on Local Wisdom (Descriptive Analytical Studies of Culture of Local Wisdom in West Kalimantan). JETL (Journal Of Education, Teaching and Learning), 3(1), 135. https://doi.org/10.26737/jetl.v3i1.603

Fakhrurrozy, M. I. (2018). Nahwu Dan Shorof Perspektif Pembelajar Bahasa Kedua. Semnasbama: Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa V Tahun 2021 HMJ Sastra Arab Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang, 2(0), 103–112.

Al-Ma’any: Jurnal Studi Bahasa dan Sastra Arab e-ISSN 2829-4165

Vol. 3 No. 1 Juni 2024 p-ISSN 2829-8799

Hamida, T. (2023). Wawancara dengan Tiflatul Hamida, alumni Pondok Pesantren Nurul Yaqin.

https://ponpesnurulyaqin.sch.id/sejarah-singkat-pondok-pesantren/. (2023).

Ifendi, M. (2021). Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren Sunan Drajad Banjarwati Lamongan. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 85. https://doi.org/10.24235/tarbawi.v6i2.8898

Imam, J., Wijaya, M., Wargadinata, W., & Rosyidi, A. W. ( م : .( 2022 1900 – 1680 ماع نم وباك

ج نانيمب واروس يف ةيبرعلا ةغللا ميلعت قرط ةيبرغلا ىرطموس يف ةيخيرات ةسارد. 7 ( 1 ,) 109 – 124.

Mahmudi, E. (2023a). Wawancara dengan alumni dan sekaligus pengajar di Pondok Pesantren Ringan-Ringan, Kamis, 26 Oktober 2023.

Mahmudi, E. (2023b). Wawancara dengan kelurga Pondok Pesantren Nurul Yaqin Ringan-Ringan pada hari senin tanggal 23 Oktober 2023.

Mahmudi, E. (2023c). Wawancara dengan salah seorang alumni sekaligus keluarga Pondok Pesantren Nurul Yaqin.

Marjoni. (2023). Wawancara dengan Marjoni, guru kelas V Pondok Pesantren Nurul Yaqin, Pada hari kamis, tanggal 19 Oktober 2023.

Meliono, I. (2011). Understanding the Nusantara Thought and Local Wisdom as an Aspect the Indonesia Education. Tawarikh : International Journal for Historical Studies, 2(2), 201–209. https://doi.org/10.1002/9780470710470.ch17

Mungmachon, M. R. (2012). Knowledge and Local Wisdom : Community Treasure. International Journal of Humanities and Social Science, 2(13), 174–181.

Rusmali, M., Usman, A. H., Nikelas, S., Husin, N., Busri, Lana, A., M.Yamin, Sulastri, I., & Basri, I. (1985). Kamus Minangkabau-Indonesia. 1–335.

Sauri, S. (2020). Sejarah Perkembangan Bahasa Arab Dan Lembaga Islam di Indonesia. INSANCITA: Journal of Islamic Studies in Indonesia and Southeast Asia, 5(1), 73–88.

Wahyono, I. (2019). Strategi Kiai Dalam Mensukseskan Pembelajaran Nahwu Dan Shorof Di Pondok Pesantren Al-Bidayah Tegalbesar Kaliwates Jember. Tarbiyatuna : Kajian Pendidikan Islam, 3(2), 106. https://doi.org/10.29062/tarbiyatuna.v3i2.262

Zaini, H. (2016). Pesantren Dan Perilaku Hidup Sehat ( Studi Terhadap Pesantren Nurul Yaqin Ringan-Ringan ). El-Hekam, 1(1), 63. https://doi.org/10.31958/jeh.v1i1.338

Zarkasyi, A. H. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab Menggunakan Metode Qawwaid Dan Tarjamah Pada Era Modern. 3, 3451–3465.

Published
2024-10-29