Thought of Sheikh Wan Hasan bin Wan Ishak al-Pattani in Hadith Studies

  • Athaillah IAIN Zawiyah Cot Kala Langsa
Keywords: Wan Hasan bin Wan Ishak, Hadith, contribution, Pattani

Abstract

Thailand is a Muslim minority area in Southeast Asia with Pattani as one of its regions, one of the influential scholars in the field of Hadith is Sheikh Wan Hasan bin Wan Ishak al-Pattani. This study aims to determine the contribution of Sheikh Wan Hasan bin Wan Ishak al-Pattani in the Hadith study.  The research method used by researchers is qualitative which is descriptive in nature. The result of this research is the knowledge of Sheikh Wan Hasan bin Wan Ishak's contribution to writing the book of Hidayat al-Mukhtar, a translation of the Arba'in Hadith, and also writing a translation of the book of Ayyuha al-Walad by Imam al-Gazali.

Thailand merupakan daerah minoritas Muslim di Asia Tenggara dengan Pattani sebagai salah satu wilayahnya, salah satu ulama yang berpengaruh dalam bidang Hadis adalah Syekh Wan Hasan bin Wan Ishak al-Pattani. Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kontribusi syeikh Wan Hasan bin Wan Ishak al-Pattani di bidang Hadis. Metode penelitian yang digunakan peneliti adalah kualitatif yang bersifat deskriptip. Hasil dari penelitian ini adalah pengetahuan tentang kontribusi Syeikh Wan Hasan bin Wan Ishak adalah menulis kitab Hidayat al-Mukhtar, sebuah terjemahan dari Hadis Arba‘in dan juga menulis terjemah dari kitab Ayyuha al-Walad karya Imam al-Gazali.

References

Abdullah, Wan Shogir Mohd. 2002. Wawasan Pemikiran Islam Ulama Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Khazanah Fathaniyyah.

An-Nawawi. 1987. Arbain An-Nawawi. Beirut: Dar Al-Fikr Al-’Arabiy.

Azyumardi Azra. 1994. Jaringan Ulama Timur Tengah Dan Kepulauan Nusantara Abad XVII Dan XVIII. Bandung: Mizan.

Azyumardi Azra. 2002. Ensiklopedi Tematis Dunia Islam, Asia Tenggara. Jakarta: Ikhtiar Baru Van Hoeve.

Berutu, Ali Geno. 2011. “Sea Muslim Minoritas : South Thailand / Pattani , South.” XVII(2):1–17.

Fauzi Deraman. 2008. “Warisan Alquran & Al-Hadis Nusantara, Kuala Lumpur.” Kuala Lumpur: University of Malaya.

Firdaus. 2019. “Muslim Minoritas Di Negara Non Muslim.” UNES Journal of Social and Economics Research (UJSER) 4(1):22–33.

Ilham Ramadan Siregar, et al. 2017. “Kritik Sejarah Terhadap Hadis Menurut Ahmad Amin: Analisis Terhadap Kitab Fajr Al-Islam.” AT-TAHDIS: Journal of Hadith Studies 1(1).

Irawan, Yurisa, R. Widya Setiabudi Sumadinata, and Windy Dermawan. 2019. “Fragmentasi Pemberontak Dan Durasi Perang Sipil : Thailand Selatan Pasca Dimediasi Organisasi Kerjasama Islam Pemberontak Dan Durasi Perang Sipil : Thailand Selatan Pasca Dimediasi Organisasi Kerjasama Islam Pendahuluan Sejak Berakhirnya Perang Dunia Kedu.” VIII(2):154–66.

Nasution, Syamruddin, and Abd Ghofur. 2017. “PERKEMBANGAN ISLAM DI SABAH MALAYSIA (Perspektif Sosio-Historis).” TOLERANSI: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama 9(2):152. doi: 10.24014/trs.v9i2.4329.

Ramadan, Ilham. 2022. “Al- Mu ’ Tabar.” Al-Mu’tabar Jurnal Ilmu Hadis II:12–30.

Rasyid, Aguswan, Mahyudin Ritonga, Ahmad Lahmi, Talqis Nurdianto, Raja Ritonga, and Supardi Ritonga. 2020. “What AL-Quran Say About ’Aql.” European Journal of Molecular and Clinical Medicine 7(11):228–34.

Siregar, Ilham Ramadan. 2021. “Al- Mu ’ Tabar.” Al-Mutabar: Jurnal Ilmu Hadis 1.

Syukri, Ibrahim. 1985. History of the Malay Kingdom of Patani. Athena: Center for International Studies.

Published
2023-01-31
How to Cite
Athaillah. (2023). Thought of Sheikh Wan Hasan bin Wan Ishak al-Pattani in Hadith Studies . JRSC: Journal of Religious, Social and Cultural, 1(1), 53-64. Retrieved from https://jurnal.stain-madina.ac.id/index.php/religi/article/view/1150