Peran Pesantren Al-Zaytun Dalam Implementasi Moderasi Beragama

Authors

  • sobirin Institut Agama Islam Al-Zaytun
  • Budi Santoso Institut Agama Islam Al-Zaytun

DOI:

https://doi.org/10.56874/almanaj.v5i1.2287

Keywords:

Implementation, Moderation, Al-Zaytun Islamic Boarding School

Abstract

Every individual should respect the beliefs of others without demeaning or insulting them. The practice of religious moderation can be carried out by individuals, community groups, and even educational institutions. In this study, Al-Zaytun is an educational institution that practices religious moderation in accordance with Pancasila values. The research uses a literature study model, utilizing library data presented descriptively to analyze phenomena and events in a particular environment. The aim of the study is to deeply and comprehensively explore the role of Pesantren Al-Zaytun in implementing religious moderation. The findings reveal that Pesantren Al-Zaytun consistently instills in its students the importance of respecting religious differences and regularly invites interfaith leaders to events held at the pesantren, such as during the celebration of Satu Syuro.

However, limited public understanding of religious moderation presents a challenge for Al-Zaytun, as its practices are perceived as unconventional or even heretical by some. Nevertheless, support from interfaith leaders continues to strengthen the implementation of religious moderation at the pesantren.

 

References

Amin, K. (2019). Kolom Refleksi Ramadhan: Mengapa Moderasi Beragama?. Diperoleh dari (https://kemenag.go.id/kolom/mengapa-moderasi-beragama-02MbN)
Burhanudin. (2019). Conflict Mapping Piagam Madinah (Analisa Latar Belakang Sosiokultural Piagam Madinah). Jurnal Al-Ijtimaiyah, 5 (2), 1-20.
Chairunnisa, Anjar, & dkk. (2023). Mahad Al-Zaytun: Peran Syakh Al-Zaytun Dalam Menyemai Benih Budaya Toleransi dan Damai dalam Bingkai Pesantren. Jurnal Hukum dan Kewarganegaraan IAI AL-AZIS.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Faruq, U. A., & Noviani, D. (2021). Pendidikan Moderasi Beragama Sebagai Perisai Radikalisme di Lembaga Pendidikan. Taujih: Jurnal Pendidikan Islam, 3 (1), 59-77.
Febrianto, S. E. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepemimpinan dan Kerjasama Tim: Kepemimpinan, Komunikasi Efektif, Pendekatan Kepemimpinan Tim, dan Efektifitas Tim (Suatu Kajia Studi Literature Review Ilmu Manajemen Terapan. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2 (2), 598-609.
Haq, F. I., & Rohmah, S. N. (2024). Pengembangan Budaya Toleransi dan Perdamaian di Al-Zaytun Sebagai Dasar Kehidupan Berbangsa dan Bernegara Berlandaskan Pancasila. Causa: Jurnal Hukum dan Kewarganegaraan, 5 (10), 21-30.
Hendra, T., & Hikmah. (2019). Dinamika Dakwah dalam Perspektif Komunikasi. Jurnal UIN Syahada, 13 (2), 259-274.
Hermawan, Acep, & Musthafa, I, Metodologi Penelitian Bahasa Arab : Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2018)
Ikhwan, M., Azhar, Wahyudi, D., & Alfiyanto, A. (2023). Peran Pendidikan Islam dalam Memperkuat Moderasi Beragama. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Islam, 21.
Lestari, A. D., Setiawardana, M. Y., & Widyaningrum, A. (2020). Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air Melalui Lagu Nasional Di SDN Rejosari 02 Semarang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ke-SD-aN, 49.

Muhibbin, H, Hakekat Moderasi Beragama dalam Moderasi Beragama: Dari Indonesia untuk Dunia, ed. Ahmad Arifin : Yogyakarta: LKiS, hal 105
Muttaqin, A. I. (2018). Nilai-nilai Pemndidikan Multikultural dalam Al- Qur'an (Kajian Tafsir Al Misbah QS. Al Hujurat: 13. Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, 9 (2), 283-293.
Noviani, A. F. (2021). )Pendidikan Moderasi Beragama. Jurnal Pendidikan Islam.
Risdiany, H., & Dewi, D. A. (2021). Penguatan Karakter Bangsa Sebagai Implementasi Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2 (4), 696-711.
Sobirin, B. (2024). Praktek Toleransi dan Perdamian di Al-Zaytun pada Perayaan 1 Syuro. IAI Al-AZIS.
Wasalmi, W. (2013). Pendidikan Masyarakat Dalam QS. Ali Imron: 103-104 & QS. Al-Hujurat: 9-13. Tabsyir: Jurnal Dakwah dan Sosial Humaniora, 4 (1), 109-117.

Downloads

Published

2025-06-29

Issue

Section

Articles