ANALISIS MANAJEMEN STRATEGI NILAI SPIRITUAL DALAM PROGRAM BAHASA MA’HAD UIN SYAHADA PADANGSIDIMPUAN
DOI:
https://doi.org/10.56874/almanaj.v5i1.2414Abstract
Abstract
This research aims to analyze the strategic management of implementing spiritual values ??in the language program at Ma'had Al-Jamiah UIN Syahada Padangsidimpuan. This research was conducted to understand how spiritual values ??are integrated in the curriculum and language teaching practices, as well as to evaluate the effectiveness of their application in learning contexts. The research method used is a qualitative approach with data collection techniques through interviews, observation and documentation studies. The research results show that the application of spiritual values ??significantly influences student motivation and learning outcomes. Management strategies implemented include curriculum adjustments, training for teachers, and development of teaching materials that reflect spiritual values. These findings provide insight into the importance of integrating spiritual values ??in language education and offer recommendations for improvement and further development at Ma'had Al-Jamiah. It is hoped that this research can contribute to a more holistic and value-oriented understanding and practice of educational management.
Keywords: Management Strategy for Implementing Spiritual Values
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis manajemen strategi penerapan nilai-nilai spiritual dalam program bahasa di Ma'had Al-Jamiah UIN Syahada Padangsidimpuan. Penelitian ini dilakukan untuk memahami bagaimana nilai-nilai spiritual diintegrasikan dalam kurikulum dan praktik pengajaran bahasa, serta untuk mengevaluasi efektivitas penerapannya dalam konteks pembelajaran. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan nilai-nilai spiritual mempengaruhi motivasi dan hasil belajar mahasiswa secara signifikan. Manajemen strategi yang diterapkan meliputi penyesuaian kurikulum, pelatihan bagi pengajar, dan pengembangan materi ajar yang mencerminkan nilai-nilai spiritual. Temuan ini memberikan wawasan tentang pentingnya integrasi nilai-nilai spiritual dalam pendidikan bahasa dan menawarkan rekomendasi untuk perbaikan dan pengembangan lebih lanjut di Ma'had Al-Jamiah. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi pada pemahaman dan praktik manajemen pendidikan yang lebih holistik dan berorientasi pada nilai.
Kata-kata Kunci: Manajemen Strategi Penerapan Nilai-Nilai Spiritual
References
Abubakar, Rifa’i. 2021. Pengantar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga
Adam, Bastari. 2018. “Peranan Manajemen Strategi dan Manajemen Operasional dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan”. Jurnal Tahdzibi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. Volume 3. No. 2. November 2018.
Ali, M. dan Luluk, Y. R.,. 2007. Paradigma Pendidikan Universal di Era Modern dan Post-Modern: Mencari Visi Baru atas Realitas Baru Pendidikan Kita. Jakarta: Pustaka Setia.
Gusnetti, Syofiani, Isnanda. 2015. “Struktur Dan Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Cerita Rakyat Kabupaten Tanah Datar Provinsi Sumatera Barat”. Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia. Vo1.2. No. 2 2015.
Halimatussa?diyah. 2020. Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Multikultural. Surabaya: CV. Jakad Media Publishing.
Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan. 2016. Profil Ma’had Al-Jamiah Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan. Padangsidimpuan: Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan
Jumala, Nirwana dan Abubakar. 2019. “Internalisasi Nilai-Nilai Spiritual dalam Kegiatan Pendidikan”. Jurnal Serambi Ilmu. Volume 20. Nomor 1. Edisi Maret 2019.
Maziyah, Naelil., Rahmat Rais, dan Kiswoyo. 2019. “Analisis Nilai Spiritual dalam Pembentukan Karakter Pada Buku Cerita Rakyat Karya Wirodarso”. Indonesia Values and Character Education. Jurnal. Vol. 2. No. 1. Tahun 2019.
Muliawan, Jasa Ungguh. 2015. Ilmu Pendidikan Islam Studi Kasus Terhadap Struktur Ilmu, Kurikulum, Metodologi dan Kelembagaan Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Press.
Nababan, Marina Letara, Nasib Tua Lumban Gaol, Winarti Agustina. 2023. “Manajemen Strategi dalam Meingkatkan Pengelolaan Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini Pada Era 4.0”. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud: Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 5. Nomor 2. November 2023.
Purna, Rozi Sastra dan Arum Sukma Kinasih. 2015. Psikologi Pendidikan Anak Usia Dini Menumbuhkembangkan Potensi “Bintang” anak di TK Atraktif”. Jakarta: PT. Indeks.
Sutarjo, Adisusilo. 2012. Pembelajaran Nilai-nilai Karakter Konstruktivisme sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: Rajawali Persada.
Zulfatmi. 2021. “Pendidikan Nilai Spiritual dalam Proses Hijrah Nabi Muhammad SAW ke Madinah”. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam. Vol. 11 No. 3. Juli-September. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- All articles published in Al Manaj: Jurnal Manajemen Dakwah are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA) license. This means anyone is free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided they give appropriate attribution to the original author(s) and Al Manaj: Jurnal Manajemen Dakwah, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
- Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to Al Manaj: Jurnal Manajemen Dakwah to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
- Although the conditions of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA) license do not apply to authors (as the copyright holder of your article, you have no restrictions on your rights), by submitting to Al Manaj: Jurnal Manajemen Dakwah, authors recognize the rights of readers and must grant any third party the right to use their articles to the extent provided by the license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.