Peran Teaching Clinic dalam Proses Pembuatan RPP dan Media Pembelajaran

Main Article Content

Mukarromah Mukarromah
Rika Sartika

Abstract

The lesson plan (RPP) and media learning is one of the important component that must be prepared by the candidate teacher before teaching. For university student PPL PAI IAI Darullughah Wadda’wah Bangil that not having teaching’s experience yet, will get the difficulty in creating lesson plan and media learning. Therefore, there is teaching clinic for helping student university of PPL PAI in creating lesson plan and media learning. The kind of research that used is qualitative research by qualitative description. The technique of collecting datas are interview, observation and documentation. Furthermore, the technique of data’s analysis by collecting data, display data and conclusion. The result of teaching clinic has six steps they are workshop of creating lesson plan and media learning, consultation, problem, class’ monitoring, solution and evalution.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mukarromah, M., & Rika Sartika. (2022). Peran Teaching Clinic dalam Proses Pembuatan RPP dan Media Pembelajaran. Edu Global : Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 36-45. https://doi.org/10.56874/eduglobal.v3i2.1085
Section
Articles

References

Afriansyah, A. (t.t.). PROBLEMATIKA GURU DALAM PENYUSUNAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) BAHASA INDONESIA KURIKULUM 2013 PADA SMP ISLAM TERPADU WAHDAH ISLAMIYAH MAKASSAR. 8.
Echols, J. M., & Shadily, H. (2002). Kamus Inggris-Indonesia. Gramedia.
Gunawan, G., & Asrifan, A. (2020). Penerapan Kerja Kelompok Kegiatan MGMP Guru Ekonomi dalam Menyusun RPP untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik. Celebes Education Review, 2(1), Art. 1. https://doi.org/10.37541/cer.v2i1.318
I Kadek Yogi Mayudana, & I Komang Sukendra. (2020). ANALISIS KEBIJAKAN PENYEDERHANAAN RPP (SURAT EDARAN MENTERI PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN NOMOR 14 TAHUN 2019). https://doi.org/10.5281/ZENODO.3760682
Meleong, L. J. (1989). Metologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Muhson, A. (2010). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2), Art. 2. https://doi.org/10.21831/jpai.v8i2.949
Mukarromah, M. (2016). Pendidikan Islam Integratif Berbasis Karakter. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), Art. 1.
Mukarromah, M., & Aminah, L. (2021). Rumah Baca Pustaka Bunda Haz Dalam Menumbuhkan Minat Membaca Masyakarat Dusun Genengan Kecamatan Sukorejo Kabupaten Pasuruan. Nidhomiyyah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), Art. 2. https://doi.org/10.38073/nidhomiyyah.v2i2.507
Nurfadillah, S., Saputra, T., Farlidya, T., Pamungkas, S. W., & Jamirullah, R. F. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS MEDIA POSTER PADA MATERI “PERUBAHAN WUJUD ZAT BENDA” KELAS V DI SDN SARAKAN II TANGERANG. 3, 18.
Nurrita, T. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Nurseto, T. (2012). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706
Sa’bani, F. (2017). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP melalui Kegiatan Pelatihan pada MTs Muhammadiyah Wonosari. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(1), Art. 1.
Tafonao, T. (2018). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MAHASISWA. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), Art. 2. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113