TAKABUR DALAM PERSPEKTIF HADIS

  • Amar Firdaus UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Muhammad Alif Universitas Islam Negeri Maulana Hasanuddin Banten

Abstract

Takabur is a behavior that refers to a person's arrogant, conceited, or boastful attitude towards other people. In Islam, takabur is referred to as one of the eight major sins that must be avoided, because it deviates or violates the principle of humility and the recognition that all humans are equal before Allah SWT. This research aims to identify and understand the factors that influence the development of takabur behavior based on hadith. The discussion in explains immoral behavior, its impacts, and how to avoid it referring to the hadith of the Prophet SAW. The method used in this research is contemporary hadith thematics. This research concludes that it is important for every individual to avoid takabbur and strive to develop an attitude of humility, humility, and simplicity through the application of hadith.

References

Anggraini, L. D. (2022). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Surat Al-Furqan Ayat 63 Dan Surat Al- Isra’ Ayat 27 Pada Mata Pelajaran PAI Kelas VIII. GUAU Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama, 2(7), 335–337.

Budi Handoyo. (2021). Peran Tasawuf dalam Membangun Nilai Keagamaan Masyarakat Modern. Ta’wiluna: Jurnal Ilmu Al-Qur’an, Tafsir Dan Pemikiran Islam, 2(1), 14–42. https://doi.org/10.58401/takwiluna.v2i1.294

Busthomi, Y. (2023). Objek Kajian Islam (Akidah, Syariah, Akhlaq). SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 4(1), 70–86.

Dea, D. (2023). Kuriositas dalam Perspektif Hadis (Studi Tematik).

Endang Soetari. (2017). Pendidikan Karakter dengan Pendidikan Anak untuk Membina Akhlak Islami. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 116–147.

Fauziah, H., & Mahpudz, S. (2022). Pembentukan Karakter Rendah Hati Peserta Didik Dalam Al-Qur’an Surah Al-Furqan 63-64 Kajian Ilmu Pendidikan Islam. Jurrnal Masagi, 1(1), 1–9.

Hafiz, M., Daulay, A. R., Ritonga, M. S., Dewi, M. M., & Dani, S. M. (2022). Nilai Baik dan Buruk. Humantech: Jurnal IImiah Multi Disiplin Indonesia, 2(1), 181–187.

Hasibuan, L., & Hasibuan, T. (2023). Sejarah Pertumbuhan Dan Perkembangan Hadis. Jurnal Sathar, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.59548/js.v1i2.68

Idris, M. A. (2018). Israf dan Pendidkan Islam sebagai Pencegahnya. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10, 182–191.

Islamiati, D., Hamnah, & Sunantri, S. (2023). Konsep Sombong dalam Al-Qur’an. JURNAL ILMIAH FALSAFAH: Jurnal Kajian Filsafat, Teologi Dan Humaniora, 10(1), 48–62. https://doi.org/10.37567/jif.v10i1.2467

Jenia, A., Putri, A., Humairoh, F., & Widari, N. A. (2024). Metafora Kata “ Kepala ” melalui Perspektif Semantik Kognitif. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4, 4396–4410.

Jurnal, P., Keagamaan, K., Murdan, M. N., Khalid, M. N., & Amir, A. (2023). Upaya Menumbuhkan Sikap Moderasi Beragama melalui Budaya Literasi Tafsir pada Masyarakat Pedesaan di Desa Bonde Kecamatan Campalagian, Polman. Pusaka Jurnal Khazanah Keagamaan, 11(2), 429–448.

Kamal, F. (2018). Integritas Ilmu dalam Perspektif Pendidikan. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 17–30. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v1i2.524

Misbahuddin, M., Tihami, M. A., & Kulstum, U. (2023). Kesombongan sebagai Penghambat Perkembangan Ilmu Pengetahuan: Menurut Pandangan Muhammad Nawawi dalam Maraqi Al-’Ubudiyah. Journal on Education, 6(1), 10723–10737.

Muiz, A., & Mustofa. (2023). Makna Takabur Prespektif M. Quraish Shihab Dalam Tafsir Al-Mishbah. Journal Of Social Science Research, 3(4), 2.

Muliyono, N. (2017). Relevansi Ajaran Hidup Sastra Wulangreh Pada Etnis Jawa Mataram Kepanjen Kabupaten Malang. Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, Dan Sosial Budaya, 23(1), 81–86. https://doi.org/10.33503/paradigma.v23i1.373

Naja, F., & Kholifah, N. (2020). Bias Konfirmasi terhadap Perilaku Berbohong. Jurnal Psikologi : Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 7(1), 21–40. https://doi.org/10.35891/jip.v7i1.1953

Pulungan, N. H. (2022). Tipologi Modern Dalam Metodologi Ahli Hadis. Al-Mu’tabar, 2(1), 67–81. https://doi.org/10.56874/almutabar.v2i1.668

Sajadi, D. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 16–34. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.510

Sifa, A. N. A. (2020). Hak dan Kewajiban Guru dan Siswa dalam QS Luqman Ayat 13-19. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(01), 79–90. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v12i01.328

Suhemi, E. (2020). Takabbur Dalam Perspektif Al-Quran Dan Hadits. Jurnal Ilmiah Al-Mu’ashirah, 16(2), 199. https://doi.org/10.22373/jim.v16i2.6568

Taufikurrahman, T. (2021). Sombong dalam al-Qur’an Sebuah Kajian Tematik. Jurnal Tafsere, 9, 192–212. https://doi.org/10.24252/jt.v9i02.31492

Utami, S. N., Al Ghazal, S., & Rasyid, A. M. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Konsep Khauf dan Raja’Menurut Imam Al-Ghazali. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 55–62.

Wakka, A. (2020). Petunjuk Al-Qur’an Tentang Belajar Dan Pembelajaran. Education and Learning Journal, 1(1), 82. https://doi.org/10.33096/eljour.v1i1.43

Zailani, Z. (2017). Metode Intertekstual Dalam Memahami Hadis Nabi. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman, 15(2), 298. https://doi.org/10.24014/af.v15i2.4018

Published
2024-06-27
How to Cite
Firdaus, A., & Alif, M. (2024). TAKABUR DALAM PERSPEKTIF HADIS. Al-Mu’tabar, 4(1), 76-92. https://doi.org/10.56874/jurnal ilmu hadis.v4i1.1821
Section
Articles